
1. NON-FICTION DRESSED UP AS THE TRUTH 

On 4 August 2018 a so-called ‘shocking’ exposé was published in the non-fiction book THE LOST 
BOYS OF BIRD ISLAND, (in Afrikaans “DIE SEUNS VAN VOËLEILAND”), wherein 3 cabinet 
members of the NP government, were accused of sexually molesting underage boys.  The book, 
which was published as non-fiction, by NB Publishers, a division of MEDIA24 Boeke (Pty) Ltd 
under the publishing imprint “TAFELBERG”1, was nothing but a fabrication, and a web of lies 
weaved by the co-authors of the book, Mark Minnie and Chris Steyn. 

Mark Minnie, in a telling e-mail to his co-author and editor, advised them that he is bothered by 
the fact that: “We have no concrete evidence to the effect that any of the three ministers 
sexually molested a victim. We need a victim to come forward and make an accusation 
followed by an identification”.  This e-mail was sent 3 days prior to publication, and despite not 
having any form of concrete evidence, to prove any of the allegations contained in the book, the 
two co-authors, decided to continue to lie to the public, and to warp facts for their own gain. 

Following this ‘exposé’, months of investigation and collecting of evidence ensued.  This 
evidence was relayed to NB Publishers, in the hope that they would see the clear error of their 
ways.  Unfortunately, NB Publishers refused to recant, but have recently admitted to being 
prepared to publish a general press release, as a form of an apology to the parties wronged:2 

 “Press Release – for immediate release” 

In the book The Lost Boys of Bird Island and its translated version, Die seuns van Bird 
Island, statements are made which may suggest that Mr Barend du Plessis, though not 
mentioned by name, might have been involved in the sexual abuse of underage boys. 
While attempts were made to conceal his identity, NB Publishers accepts that the books 
contain sufficient information to identify Mr DU PLESSIS as an involved party. 

The contested statements could not be verified independently. 

NB Publishers unreservedly apologises for the publication of these allegations to the 
extent that may implicate Mr Du Plessis, and for the attendant infringement of his dignity 
and impairment of his reputation, as well as the emotional distress this caused him and 
his family. 

NB Publishers has withdrawn unsold copies of both the Afrikaans and English editions of 
the book from bookshops and the e-book has been removed from online e-trade 
platforms.” 

 
1  . FRONT PAGE.pdf 
2  20-02-25.LTR FROM OPP ATTRN.pdf 



2. EVIDENCE COLLECTED 

The evidence collected clearly confirms that there is no concrete evidence indicating that any of 
the ministers perpetrated any form of paedophilic act, at BIRD ISLAND, or elsewhere.  It is 
shocking that in today’s climate, NB PUBLISHERS allowed for such an unsubstantiated book to 
be printed.  This book, does not vindicate any victim of sexual molestation, it rather makes small 
of their suffering, and can be a deterrent for true victims to come forward. 

The firm of Attorneys acting on behalf the families of the two deceased and one living minister, 
and after many back channel discussions to get the publisher to retract the book failed3, sent a 
formal PAIA (Promotion of Access to Information Act) request, by way of the prescribed Form C 
to Media 24 Boeke (Pty) Ltd.4  The Form was accompanied by a whole list of items requested 
from the publisher such as the initial correspondence from the writers to the publisher, other 
correspondence, the authors’ contracts, the various iterations of the drafts of the book as well 
as the written opinion of the attorney advising the Publisher as to possible action for 
defamation. 

In the ensuing months more attempts followed, in the background, via the offices of the parties 
respective legal representatives, to come to an agreement to have the book withdrawn and to 
obtain redress for Du Plessis and the families of the other two ministers.  In the meantime, and 
in order to clear his name, Barend du Plessis solicited the help of a forensic investigator who 
previously had been tasked by the Human Rights Foundation to investigate the circumstances 
of the death of Mark Minnie.  This investigative work highlighted the lack of proper and 
substantive research by the authors and the publisher. 

Amongst others the following persons have come forward to provide irrefutable information 
that disproves the content of the book. 

2.1. Shortly after publication of the book the helicopter pilot who was interviewed by 
Rapport said that due to all the control and flight management issues, which would 
have had to be overcome to have ferried the parties to and from the island as was 
allegedly the case, the logistics would have just made it impossible to do it 
unnoticed. 

2.2. Thomas William Case on 27 June 2019 deposed to an on-camera affidavit, wherein 
he,5 stated under oath that he had read the book and immediately identified 
himself as William Hart.  “I was shocked because every word is a lie.  I highlighted 
certain portions in orange and made notes for Wouter [the forensic investigator] in 
the book, but I couldn’t make notes of all the lies, because then you would have to 
dip the whole book in ink” 

 
3  19-07-26.LTR TO TAFELBERG.fini.pdf 
4  19-08-18.J752_paia_Form C.pdfprint.pdf 
5  CASE TW AFFDVT.pdf 



2.3. Hans Christian Benecke stated he is the chairman of Atlas Organic Fertilisers (PTY) 
LTD since 1966.  He stated under oath that: 

“The company won the concession to scrape guano on Bird Island Algoa Bay on open 
tender.  Any visitor to the island who was not in the employ of the company had to 
have permits from the Department of Sea Fisheries to go there.  These permits were 
always organized by me.  No senior members of the Government could have visited 
the island without my knowledge and approval.  I was personally present on Bird 
Island when any senior minister of the Government visited the island, and 
specifically when the Cabinet Ministers Barend du Plessis, Magnus Malan, and John 
Wiley were there.  During any visits of senior members of the Government, there 
were never boys of under 21 on the island, regardless of race.”6 

2.4. Advocate John Scott, now retired, but former senior State Prosecutor in Port 
Elizabeth, during the period of 1980-1986 deposed to an affidavit.7  He states, 
amongst others, the following: 

“During the last months of my employment there (I cannot remember the exact 
date) a police docket in which a David Allen was the accused on a charge of 
possession of pornographic material was brought to me in my office by a court 
ordonnance.  It was reported to me that the accused, David Allen, committed 
suicide.  I, within my full right and authority to do so and after verifying the facts 
and for reasons none other than that the accused had passed away and cannot 
therefore be prosecuted, closed the docket as “nolli prosequi”. 

The approximately thirty years later in 2018, a book “The lost boys of Bird Island” 
was published in which allegations were made against certain cabinet ministers of 
the old National Party and furthermore alleged by one of the co-writers named 
Mark Minnie that I – as Senior Public Prosecutor at the time – instructed him to stop 
all investigations into the case.  This is false. 

During the course of June 2019 copies of certain pages of the book “The lost boys of 
Bird Island” (the Afrikaans version called “Die seuns van Bird Island”) was given to 
me in which Minnie described how I summoned him to my office and supposedly 
instructed him to stop all further investigations into the case.  This is false. 

A few other random statements made in the book pertaining to me are also false:  I 
am not of above average height.  I never in my life used English Blazer aftershave.  I 
never as a rule used red ink to make notes on police dockets.  Minnie most certainly 
did not have my direct phone number – only the Attorney General had that.  I most 

 
6  HANS BENECKE - Copy.pdf 
7  19-10-09.ADV J SCOTT AFFDVT.pdf 



certainly did not leave a message with anyone for Minnie to contact me as I did not 
know him.  Most importantly I never knew or met Mark Minnie ever in my life.  His 
name and image became known to me only this year after I was approached for 
comment.” 

2.5. Willem Maritz, deposed to an affidavit stating that he was furthering his studies as 
marine biologist in the period 1986 to 1988.  Maritz had attended both primary and 
high school with one of Du Plessis’s sons (Jean) and therefore knew him (Du Plessis) 
quite well.  He states under oath that for a period of 3 years he stayed over on the 
island for a week at a time every 6 weeks.  One of his stays coincided with the one 
and only visit that Du Plessis ever made to the island.  He recalls the arrival of the 
ministers on the island by military helicopter and that they recognised each other 
immediately upon arrival.  They spent a lot of time together during the visit as Du 
Plessis was very interested in his research and also wanted to know where the best 
fishing spot would be.  He also unequivocally states that there were no boys on the 
island and the Rapport report dated 5 August 2018 upset him so much at the time 
that he called the newspaper and spoke to one Llewellyn Prince to voice his 
objections as to the falsehoods published.8 
 

3. ERRORS OF JUDGMENT 
Note should be taken of two serious errors of judgment by the co-authors, the publisher 
and the legal advisor regarding: 

 
3.1. Ministers’ Security Clearance 

It is unfathomable that the publisher overlooked the fact that before their 
appointment and periodically thereafter the head of state or government subject 
potential appointees to intensive background scrutiny.  The purpose thereof is to 
be completely comfortable sharing with them all appropriate sensitive information 
and to avoid them being compromised by any character or behavioural 
shortcomings and flaws.9  
 

3.2. The shot in the anus incident: 
It is incomprehensible that the story that a youth survived a pistol shot in his anus 
could be true since it is simply medically impossible.10  This fictitious incident was 
designed to construct a whole series of consequences to implicate Magnus Malan 
and his security detail in a massive cover-up scandal.  Furthermore it 
sensationalised the book. 

 

 
8  WILLEM MARITZ AFFDVT - Copy.pdf 
9  20-02-23.SECURITY CLEARANCE. V2.docx 
10  19-05-23.Skoot in anus Mollet .docx 



4. FLOGGING A DEAD HORSE AND APOLOGISING FOR IT 

It should be noted that Huisgenoot and You [as long ago as 1996]) had to publish retractions 
after complaints laid with the then “Press Council of South Africa” about, amongst others, a front 
page report in the Huisgenoot of 18 Mei 1995 titled “Die pedofiel, die seuntjies en die eiland 
Minister se donker geheim”.11 

For the sake of brevity, we will not deal with the full content of those reports here, but it is 
noteworthy that the main source for those reports was the now deceased fraudster Mark 
Minnie – a man so brazen he had a matric certificate falsified in order for him to put South Africa 
behind him.12  The apology published in Huisgenoot (7 March 1996) reads as follows: 

“In die uitgawe van 19 Mei 1995 het Huisgenoot ŉ artikel gepubliseer oor wyle mnr. John 
Wiley (foto regs), gewese Minister van Toerisme en Omgewingsake.  Mnr Wiley se familie 
het by ons beswaar gemaak oor bewerings wat in die artikel en op die voorblad gemaak is, 
met die strekking dat mnr Wiley homoseksueel en ŉ pedofiel was.  Huisgenoot aanvaar daar 
is geen feitelike basis waarvan ons bewus is, om te beweer dat mnr. Wiley óf homoseksueel 
óf ŉ pedofiel was nie.  Huisgenoot betreur enige pyn of verleentheid wat die publikasie van 
die artikel vir die familie van wyle mnr. John Wiley kon veroorsaak het.” 

Despite these retractions, and once more, without an iota of evidence, the publishers persisted 
with this disgraceful book (and ironically have now proffered an apology by way of the press 
release). 

5. LEGAL ADVICE REQUESTED AND IGNORED 

Two late ministers were named in the book.  The publisher’s legal advisor, in his written opinion 
to the publishers (dated 20 March 2018)13 made the following suggestion and related remark: 

“There is a real risk that, if du Plessis takes action, the publisher would be unable to 
produce enough evidence to justify publication of the allegations relating to him. 

I therefore suggest that du Plessis not be identified as the “other/second/third 
minister” implicated as having accompanied Malan and Allen on at least one trip to 
Bird Island, but in the context of the book and several mentions of the “other cabinet 
minister, that reference is the key to linking him to the allegations.  Precisely how 
du Plessis is excised from the manuscript is the authors’ and publisher’s prerogative 
but I am happy to be part of any discussion on this.” 

 
11  BJDP2..95-05-18.HUISGENOOT ISSUE 891 18 MAY 1995.pdf 
12  2017-08-12  - Re Its urgent 911911dispatch@gmail.com.pdf 
13  18-03-20.W DE KLERK LEGAL OPINION.pdf– see in particular 2nd last para on page 2. 



This legal advisor, Willem de Klerk, is the same person, who after the news about Willem 
Breytenbach broke, in a Podcast said that it is important to have at least one affidavit from a 
victim before someone can be openly identified as a paedophile.  However, in the case of THE 
LOST BOYS OF BIRD ISLAND this maxim clearly did not apply and to this day, NB Publishers 
vehemently defend their position on the former ministers, differing so fundamentally for their 
stated position in the Breytenbach saga.14 

6. WILLEM BREYTENBACH 

The reason for drawing your attention to this latest, and factually based, “shocking exposé” is 
that in a matter of weeks, dozens of Breytenbach’s victims came forward.  In the first few days 
after the broadcast of the 3rd Podcast15 at least 16 (sixteen) confirmed and verified victims – 
according Netwerk 24’s reports and sources came forward. 

In contrast to the Breytenbach matter, in the 18 months since the publication of the THE LOST 
BOYS OF BIRD ISLAND, not one single witness came forward to give substance to the allegations 
that 3 erstwhile cabinet ministers sexual molested young boys.  

This despite all the Media24 publicity in an attempt to garner public interest.  There were various 
newspaper articles written about the book and the ‘third minister’, as well as countless TV and 
radio talk shows. This media exposure about the THE LOST BOYS OF BIRD ISLAND is considered 
to run into thousands of centimetre columns and hundreds of air minutes, prominently featured 
for maximum exposure of the contents of the book.   

Despite the above, and to this day not one single person came forward stating under oath that 
he was the victim of the alleged sexual molestation or had any interaction of a sexual nature 
with any of the three ministers. 

7. ATTEMPTS TO MITIGATE 

As a sign of collegiality and good faith, various attempts were made with the Publishers to 
retract, and to admit fault.16 

8. CONCLUSION 

The inescapable fact, is that 24 years since the first reports, featuring the same sleazy allegations 
appeared in some of Media24’s most prominent publications, and 32 years since the alleged 

 
14  BJDP1.Media24, Naspers '19-11-21.shocked' and 'appalled' at allegations ....pdf 
15  PODCAST.Basson De Klerk.mp3 
16  19-11-25.LTR TO OPP ATTRN.fini.pdf 



acts would have occurred, there has been no evidence whatsoever from any of many 
investigations, that implicates any of the ministers in the despicable crimes alleged in the book. 

It is clear that the authors, and definitely Mark Minnie, knew full-well that not one single person 
had come forward claiming to be a victim of the deeds of which the ministers are accused.  His 
writings were false, and completely baseless, which was known to the publishers, prior to the 
publication of this work of fiction. 

The book has since been labelled the worst character assassination in South African publishing 
history and a blemish on the good name of Naspers (Africa’s largest listed corporate giant) and 
its numerous subsidiaries (amongst which Media24).  A number of newspapers, amongst other 
the Rapport (in the Netwerk24 stable)17 have distanced themselves from the book and 
apologised for their reporting, shortly after publication. 

 
17  https://www.news24.com/SouthAfrica/News/rapport-apologises-for-publishing-bird-island-paedophile-accusations-

against-np-ministers-20190415  


